zondag 6 april 2008

De luie zondagavondblog (JAJA!)

En ik waarschuw jullie voor twee dingen. Ten eerste: Ik voel me scherp vandaag. Maak je klaar voor gevatte grapjes, puntige inzichten en nutteloos gezever. It's what I do best. Ten tweede: Kan goed zijn dat ik alleen de eerste helft kijk van de komende game (Dallas - Phoenix).

Net heel eventjes de Hornets zitten kijken. Chris Paul is... WHOAHHHHHA. Alles wat je als basketbal-liefhebber wil zien. Zijn statline vannacht, in wat een spannende wedstrijd was: 16 punten, 13 assists, 10 rebounds, 5 steals. Oh Lord. MVP? Dacht het wel.

Goed. Voordat de wedstrijd begint: Deze wedstrijd is belangrijk omdat:

- Shaq kan killen
- Amare kan killen
- Een van de beste guards tegen een van de meest overgewaardeerde guards speelt
- Dallas een overwinning nodig heeft. Phoenix heeft het niet echt NODIG. Maar overwinningen zijn zoetjes.

Voorspelling: 107 - 94 voor PHOENIX

Eerste kwart:

- Voor de tipoff een discussie onder de commentatoren. Je zou Amare niet buiten de MVP-beschouwingen kunnen laten. Oh jawel hoor. Ik ga dat bewijzen. Het is Kobe of Paul. Niemand anders. Nobody. Goddamnit. Krijgen die lui hiervoor betaald? HA!

- Het lijkt wel of ze het er om doen. Jason Kidd post Steve Nash op als een #$#$, wat voor goede passjes en een score heeft gezorgd. Amare heeft een paar mooie punten op het bord gezet. Dallas staat voor. Great, just great.

- Shaq is echt een groot kind. Hij gooide die bal duidelijk expres tegen Dirk zijn hoofd. De Nederlander in mij vindt het mooi als softe Duitsers dingen naar hun hoofd geslingerd krijgen.

- Phoenix voor, na een leuke run die startte met een ranzig harde dunk van Stoudamire. Prachtige dunk. Ik juichtte hardop, en dat is een goed teken.

- De switch-defence van Dallas is dramatisch. Doordat hij bestaat. Na een pick en roll tussen Stoudamire en Nash eindigt Kidd tegen Amare, niet voor het eerst. Resultaat? Knetterharde denderdunks. Amare, je bent geen MVP. Maar ga vooral door om me proberen over te halen. Het is gelijk, 20-20 en Chipmunck Johnson wil het er even met zijn spelers over hebben.

- Jason Kidd mist een layup. Hihi. Toch maakt hij goed gebruik van zijn edge over Nash, op fysiek vlak. Hij post veel op en passt goed vanuit die post.

- Giricek imponeert. Paar leuke rebounds en een stel scores. Zo is dat. Gebruik maken van je minuten, die zijn namelijk spaarzaam in Phoenix, waar de starters al vlug tegen 40 minuten in een wedstrijd aanhikken. Behalve Shaq die 25 minuten noteert maar wel beestig speelt sinds zijn komst in Phoenix. Zoals ik had voorspeld.

Tweede kwart:

- Er wordt op het internet best veel gehaat tegenover Boris Diaw. Ik snap dat eigenlijk wel. De man is de helft van de tijd compleet onzichtbaar. Als hij iets doet is het vaak mooi, stijlvol. Maar om een goede speler te zijn moet je niet zo gebonden zijn aan je momentjes. In voetbal kan dat. In het snellere, dynamische basketball moet je altijd 'on' zijn.

- Ik vind het snelle spel van Phoenix helemaal niet zo leuk om naar te kijken. San Antonio, Detroit. Fundamenteel basketball waar een idee achter zit, dat vind ik vaak leuker. Maar dat zal ik nu wel zeggen omdat er even niet hard gedunkt is.

- Even een woordje over de comeback van Grant Hill. Wow. Ik had echt mijn twijfels hoor, moet ik zeggen. Ik plaatste hem in het rijtje van sterren voor wie het nu eenmaal over is. Het idee 'Penny Hardaway'. Het zoveelste talent dat helaas te vroeg moet kappen. Maar hij ziet er behoorlijk gezond en hongerig uit op mijn schermpje. De man heeft nooit een playoffs-serie gewonnen hoor ik net. Nou Grant, daar gaat denk ik verandering in komen.

- Leandro Barbosa is zo fucking snel. Hij lijkt een beetje op mij wat dat betreft (I wish...), maar ik brick elke lay-up of elk schot dat ik krijg. Hij maakt ze gewoon af. Ik snap dat niet. Als je als een windhond op het bord afloopt en je gooit de bal tegen het bord, dan stuitert hij toch terug? Dat heb ik tenminste altijd!

- Om ook maar even over Dallas te spreken: Josh Howard is een stille moordenaar. De man heeft inmiddels (checkt yahoo) 11 punten. Speelt nu even niet, en ik heb het niet door. Ik kan me geen enkele score van hem herinneren. Dat is raar als je al vijf fieldgoald hebt gemaakt. Ja. Een zeer stille, solide performance door Howard.

- O'Neal met een sterke play, 53 - 46. Maal twee, is 106-92. De verhouding van mijn voorspelling lijkt 'spot-on', er wordt alleen teveel gescoord. We moeten nog twee minuten tot halftime. Leuke wedstrijd waarin veel vooroordelen bevestigd worden. Phoenix speelt los, snel. Turnovers, daar maakt men zich niet druk om. Als je maar probeert snel te scoren. Aan de zijde van Dallas is Terry enorm snel, Dirk maakt wel schotjes maar mijdt contact en Howard is sterk zonder zijn spierballen te laten zien.

- Phoenix 57, Dallas 52 bij halftime. Pointers van deze kant: Dallas moet stoerder zijn. Het is wat slapjes allemaal. O'Neal maakt die fout wel, ga eens naar de vrijeworplijn. Je hebt verdomme pas 5 vrije worpjes gehad. En Phoenix moet die pick en roll uitmelken tot het einde der tijden. Steve Nash leest de situatie als een spannend boek en reageert er perfect op. Good things happen.

Derde kwart:

- Jason Kidd is sterk. Hij loopt Nash omver, geeft Dampier een assist, leuke dunk. Dampier schijnt flink op te bloeien bij Kidd. Geweldig! Deden de resultaten dat ook maar! 1-11 tegen +.500 teams. Dat is geen goede stat, waar je ook vandaan komt.

- Laat me mezelf even herhalen. Jason Kidd is sterk. Amare post hem op, beukt tegen hem aan en weet je wat? Jason neemt de hit, absorbeert hem en dwingt een jump af. Knap werk, zeer knap werk. Suns staan wel dik voor doordat de Mavs niet in staat zijn te scoren. Elf puntjes.

- Nowitzki heeft iets, maakt verder niet uit wat maar even een interessante observatie. Dirk Nowitzki ligt niet goed in zijn team. Als iemand geblesseerd is of pijn heeft zie je altijd teammaten naar iemand toesnellen. 'Is alles goed? You allright?' Maar niet bij Dirk! Als Dirk op de grond ligt staat Dampier ofzo er een beetje naast van: 'Dude, sta op...' Eerst knalde Dirk met zijn kop tegen Eric op en die kwam gewoon niet kijken! Hij staarde echt alsof hij naar een kakkerlak keek! En zojuist gebeurde het weer. Arme, arme Dirk.

*****

Helaas. Het wordt me wat laat, ik stop ermee. 72 - 61 Phoenix, dit moeten ze winnen.

3 opmerkingen:

DvB zei

Hah, weer een desillusie rijker. 105 - 98 DALLAS!

Wat zeg je me daar van ;)

En idd, Dirk lijkt niet zo heel goed in het team te liggen, vreemd.

Tiel van den Heuvel zei

Ik snap er geen zak van. Meer kan ik er niet van zeggen.

Phoenix was de eerste drie kwarten gewoon veel beter. Maar zijn wedstrijden als deze niet de reden dat we van dit spelletje houden?

DvB zei

Exactly.

Het zijn dit soort games waarvan je baalt wanneer je 't laatste kwart niet kunt zien ;)