zondag 10 februari 2008

De luie zondag-blog, Lakers @ Miami

Wen er maar aan mensen. Op zondag zal ik vaak een wedstrijdje meepikken en mijn observaties op het scherm loslaten. Hier zullen in de toekomst flauwe photoshops en matige grappen tussenkomen in de vorm van nutteloze plaatjes en quotes. Daar hou ik van. Ik zal daarvoor echter eerst photoshop van het net moeten gappen, heb dus geduld.

Maar de zondagavond is de beste avond voor ons, Nederlandse fans. Er zijn namelijk bijna altijd wedstrijden op een schappelijk tijdstip. Als het daar 1.00 PM is, is het hier 19.00. Terwijl ik dit typ gaan San Antonio en de Celtics tot het naadje. Spannende wedstrijd en ik ga in de komende dagen ook echt even de Celtics eren. Hoe een team in zo'n korte tijd zo goed kan worden, óók zonder KG, is opmerkelijk. Ik zal je verklappen: Ik denk dat Posey er mee te maken heeft.

Maargoed, op de zondag dus wedstrijden op mooie tijdstippen. Straks Lakers @ Heat en het wordt smullen. Het is sowieso de eerste keer dat ik Pau in het Blauw-Geel zie, ik heb Kobe lang niet zien spelen en ik durf er iets op in te zetten dat de wedstrijd, snel, wervelend en vermakelijk gaat worden. En Miami gaat verliezen. Maar als ik twee zieke dunks van Kobe zie, een paar Wade-esque acties en Marion aan het eind van een Jason Williams alley-oop... Shit... Dan kan ik slapen. Dat dus over een goeie twintig minuten. Eerst de voorspellingen! Omdat het zo leuk is die goed te hebben. Even iets wat daar half mee te maken heeft: Gisteren tijdens weekend millionairs kwamen die lotto-balletjes en ik gokte 33 goed én de 12. Voordat ze vielen. Crazy man, die kans is echt nihil.

Lakers 106 - Miami 92

Kobe 34 pts, 4 assists, 7 rebounds
Pau 28 pts, 3 assists, 9 rebounds
Wade 30 pts, 12 assists, 8 rebounds
Williams 14 pts, 11 assists, 5 rebounds

Want er is niets mis met wishfull thinking. En waar het natuurlijk écht om gaat is om Marion en Gasol. Pau heeft inmiddels zijn eerste wedstrijden achter de rug en ziet er goed uit in de triangel aanval. Hij zet ziekelijke nummers neer en nummer 24 kan niet anders dan tevreden zijn. Wat verwacht ik van Marion? Dat hij verdomme rent zoals hij dat bij Nash ook deed. Dit zal Wade, Williams, Wright en de kijkcijfers goed doen. Miami heeft weliswaar geen geweldig team, maar het kan er zeker leuk uit zien!

*********

Eerste kwart:

De Heat starten weer sloom. Dit irriteert echt voor een fan. Het duurt te lang voordat Miami erin komt. Daardoor kijken ze altijd tegen een flinke achterstand aan, als het laatste kwart begint. Dan moet je 'out of a hole' klimmen. Tja dat is min of meer je eigen schuld. Ik vind Miami ook zwaar onderschat wat dat betreft. Ze hebben teveel wedstrijden verloren in het begin. In de de 39 games die ze verloren hebben, zijn er waarschijnlijk 25 waarin ze echt een goeie comeback gemaakt hebben. En zelfs voor hebben gestaan en het dan niet finishen, wat nog erger is. Ik hoop dat het vandaag niet zo ver komt.

Inmiddels al leuke highlights gezien! Kobe met een dunk, Wade die Wright een goeie lob geeft. Ik weet niet hoe jullie er over denken maar er zijn voor mij maar drie mensen in de league die een dunk er zo 'effortless' uit kunnen laten zien. Kobe, LeBron en Dwight Howard. Die laatste is een reus, dat telt niet. Maar wat zijn Kobe en LB23 toch een atleten zeg, ongelofelijk. Geef me de helft van hun hops en ik ben een playground legend hier in HeezeNoord. Maar dat zegt ook meer over het niveau hier natuurlijk.

Halverwege het eerste kwart is Pau vrij onzichtbaar. Radmanovic doet de Heat meer pijn. Op zich een goed teken, die blijft zijn schoten niet maken. Als Pau zo afwezig blijft, teken ik ervoor.

Miami staat met 18 - 14 voor. Tegen de Lakers. Un-be-fucking-lievable! Het is alsof ik naar een jong, fris team met honger zit te kijken! Oh wacht, dat zit ik ook. Waarschijnlijk valt deze alinea tegen het eind van de avond onder 'te vroeg juichen' maar het bevalt me. Marion brengt energie. Heel moeilijk uit te leggen maar zijn komst heeft volgens mij voor een vonk gezorgd die vanavond bij Dorell Wright, Jason Williams en Wade te zien is. Er wordt een beetje onzorgvuldig gespeeld en er wordt teveel geprobeerd wat gedoemd is te mislukken. Maar ik zit te genieten hier, en dat is lang geleden.

Eind eerste kwart staan de Lakers met 25 - 24 voor. Het is een leuke, spannende, snelle wedstrijd. Weet je wat? Het boeit me niet als Miami deze pot niet pakt. Ze hebben voor mij nu al een statement gemaakt in de vorm van dit eerste kwart. Iedereen heeft gescoord, Wade is niet eens opvallend aanwezig. Er wordt gevarieerd en geïnspireerd gespeeld. Maar het schijnt dat een trade zulke dingen met een team doet. Vanaf hier tot crunchtime geen uitgebreide besprekingen meer. Ik ga niet van jullie vragen een heel boek over deze wedstrijd te lezen.

Tweede kwart:

Sasha Vujacic is de leading scorer met tien punten. Ik weet nooit wat ik er van moet denken als een non-factor ineens je team killt. Dan hou je Kobe en Pau 'onder controle' en dan slacht zo'n B-speler je af. Aan de ene kant kun je er van op aan dat hij geen 100% blijft schieten (hij is nu 4/4) maar aan de andere kant kun je het niet gebruiken als zo'n aap een career-high tegen je scoort. Ik bedoel: Je bent al het slechtste team in de competitie. 35 - 31 na een mooie And1 van his Wadeness.

Ik ben nog niet verkocht van Banks. Je ziet hem niet. Hij zal vast al de dingen goed doen die Riley wil, want hij speelt al zes minuten, maar nogmaals: Je ziet hem niet. Nu komen de gevoelens van de journalist in de knoop. Wil je de flash van J-Will of wil je wat goed is voor de Heat? Alle statistieken zeggen dat een line-up met Quinn het meest efficient is maar man-o-man, can you say 'boring'? Het werkt vast om de bal naar voren te brengen, naar Wade te passen en dan uit je neus gaan staan bikken tot je een open drie krijgt. Terwijl ik dit typ raakt Banks zijn eerste schot en mist daarna een layup na een leuke actie. Maargoed.

Halftime en de Lakers staan met 51 - 47 voor. Echt, ik moet het nog een keer zeggen. Het is alsof ik naar een nieuw team zit te kijken, en natuurlijk doe ik dat ook in zekere zin. Het trage spel is eraf doordat er niet meer op Shaq gewacht hoeft te worden. Marion en Wade laten chemie zien, ze weten elkaar te vinden. Shawn ziet er gewoon uit zoals de fans hem van de highlights kennen. De lelijke jumper heb ik gelukkig nog niet al te vaak gezien. Want voor alles wat Marion goed doet blijft er één reden voor de haters waar ik ze geen ongelijk in kan geven. De man heeft, met kop en schouders, het lelijkste schot in de NBA.

Derde kwart

Het is negen punten verschil, niks aan de hand zou je zeggen. Maar je hebt op geen moment het gevoel dat de Heat dit gaan winnen, wat raar is. Ik denk dat het komt doordat het minieme verschil afhangt van Dorell Wright die zijn jumpers raakt. Dat kan niet blijven duren. De heroiek van Dwyane Wade is ver te zoeken de laatste minuten, die moet echt terug komen wil Miami iets betekenen. Maar het blijft een leuke wedstrijd.

Deze blog is niet compleet zonder een shout-out naar Derek Fisher. Die man is koelbloedig vandaag. Hij, en het doet me pijn dit te moeten toegeven, abuse-t Jason Williams. Daarom snap ik ook niet waarom Banks er niet in staat, die toch als defensief sterk te boek staat. Ah. Daarom dus. Heerlijk drietje Jay, keep em coming.

Shawn Marion heeft zijn eerste doubledouble binnen. De Heat hebben een leuke run en het is weer een wedstrijd. Al blijf ik bij mijn woorden. Clutch-time is Kobe time. Die man laat het niet spannend worden. Maar ik hoop dat ik het fout heb, uiteraard.

Wat een drama. Miami verneukt twee trips zo grondig... Het verschil is zeven punten. De eerste keer, vier tegen één break en Jason Williams neemt een lelijk, slecht drietje. Mis, geen rebound, kans weg. Tweede keer geeft Wade een schijtpass waar ook niets minder dan twee punten had volstaan. Dat zal Riley fijn vinden. Wade gooit er nog een turnover tegenaan en het verschil is weer negen. Jammer jongens.

Vierde kwart

LA lijkt het nu toch wel beslist te hebben. Een paar minuten gespeeld en het loopt niet meer bij Miami. Banks turnt de bal over zodra hij er in komt voor Williams. Ik snap sowieso niet waarom hij er nu wél in staat. Maar om ook even wat credits aan de Lakers te geven:

Kobe Bryant heeft een allround game. 22 punten, 5 assists, 2 rebounds. En zijn assists waren mooi. Derek Fisher, zoals al gezegd, is ook lekker bezig. Dit is zoiets dat je gezien moet hebben, want de boxscore vertelt het verhaal niet. De man heeft zeven punten maar elk punt daarvan was een mentale K.O. voor de Heat. Lamar Odom heeft 14 rebounds. Ik vind hem trouwens één van de meest onderpresterende spelers in de league. Weer een topic voor een blog.

De Lakers zijn onvoorspelbaar. Ik typte het in de vorige blog over de Suns maar hier geldt het ook. Hoe ga je die mannen in God's naam stoppen? Vandaag lijken de shooters de punten te kunnen sprokkelen. Zou daar de keuze van de Lakers naar uit gaat? Gasol heeft een rustige nacht maar dat ligt niet aan hem. Ze hebben hem niet nodig. Hij staat goed in positie, passt goed, doet eigenlijk alles wat de kenners al voorspeld hadden.

Over de Heat (de wedstrijd beschauw ik als over, ik blijf hem wel volgen mocht ik me vergissen) valt ook veel te zeggen vanavond. Marion deed alles waarvoor hij gehaald is. Goeie defence, veel snelheid. Het mooie woord hustle moet ik ook gebruiken bij gebrek aan een Nederlandse term. Ik mocht hem in het verleden niet, vanwege zijn schot, maar je moet het wel waarderen als je het ziet. Zijn debuut is meer dan geslaagd. De Heat zagen er beter uit met hem erbij. Positief dus.

Dwyane Wade. Komop man. Je hebt 7 turnovers met nog 5 minuten te gaan. 8 Assists is goed, maar meer turnovers dan fieldgoals? Je bent beter dan dat. Ik wil trouwens bij deze nogmaals benadrukken: Dwyane Wade niet op de PG! Riley wil daar méér mee gaan werken? Dan zal het inderdaad tripple doubles gaan regenen. 12 rebounds en 13 turnovers, that is. Dwyane is een shooting guard pur sang. Hij heeft ook maar 13 punten en één vrije worp. Dat is niet jouw dagelijks statline mijn beste. Nu maar hopen dat door een wonder deze woorden bij hem aankomen. Ga voor die miljoenen eens presteren óf geef toe dat je nog niet helemaal gezond bent. Want dat geloof ík namelijk.

*******

Met die gedachte sluit ik af. De Heat zagen er goed uit tegen een topteam uit de league. Deze wedstrijd was zeker te winnen, ware het niet dat Wade niet echt op is komen dagen. Ik ga slapen bij een voorsprong van 12 voor de Lakers. Moge morgen blijken dat ik te vroeg af heb gesloten, en dat Miami gewonnen heeft, dan schrijf ik als 'straf' een ode, in dichtvorm, over mijn minst favoriete speler. De overschatte, ik-kan-niks-behalve-springen-de, Nate Robinson. Ugh.

*****

ik wil net afsluiten, maakt Miami het spannend. Wade schiet 2/3 vrije worpen, Kobe reageert (clutch!) en Wade keert terug op de vrijeworplijn. Hij ice-t ze beiden en we hebben een 6 punten verschil. Vier.

Ik word gek. Gasol met een hookshot om het verschil weer zes te maken. Wat een moment om je te laten zien. Pau heeft niet zijn beste wedstrijd als Laker maar komt wel ijzersterk met een zeer belangrijke basket. Zes punten, één minuut, ik zie het ...

-- Wade met zijn negende turnover. Forget it --

... niet meer gebeuren. Mijn voorspelling is trouwens akelig nauwkeurig, al lag dat niet aan Wade en Gasol. Welterusten.








2 opmerkingen:

WJ zei

Heerlijke blog! Respect jongen! :) Nate Robinson kan trouwens ook goed schieten, en rebounden al mag hij dat niet van de coaches ;)

TallTjeerd zei

haha ja shawn marion heeft idd lelijkste schot, kan niet wachten op een stuk over de celtics :D