zondag 24 februari 2008

Het Wilde Westen

Hoe corny kan de titel van een blog zijn? Het antwoord leest u hierboven.

The Western Conference is alles wat het oosten niet is. Wervelend, snel. En bovenal erg goed. Een paar posts geleden had ik het erover dat je in het oosten de playoffs haalt zodra je meer dan 40% van je games wint. In het westen geldt het tegenovergestelde, waardoor de discussie of het playoff-systeem wel optimaal is weer oplaait. Een kijkje in de standing leert ons het volgende:

1. L.A.
2. Phoenix
3. New Orleans
4. San Antonio
5. Dallas
6. Utah
7. Houston
8. Denver / Golden State

En de getallen en percentages heb ik even bewust weggelaten. Want toen ik zei dat het echt het tegenovergestelde was van het oosten, bedoelde ik dat letterlijk. De gedeelde achtste plaats gaat nu naar Denver of Goldenstate. Zij verliezen minder wedstrijden dan sommige teams in het oosten, die nog kans hebben op de playoffs, winnen! Beide teams hebben nu een record van 33 - 22, 60%! In het oosten heeft Chicago bijvoorbeeld een record van 22 - 32 en zij zijn nog in de running om de postseason te halen. Hilariteit alom.

Maar om even de blik terug op het westen te richten: Portland heeft een prachtig jaar met een 29 - 26 record. Toch zullen zij, aldus mijn voorspelling, de playoffs niet gaan halen. Het zelfde geldt denk ik voor Golden State. De eerste zeven plaatsen lijken mij wel redelijk vast staan en Denver vind ik dit seizoen hotter overkomen dan de Warriors. Zonde voor B-Diddy en zijn spelers maar ik zie een hongerige A.I. zijn kansen zo een paar maanden voor het eind niet verspelen.

En nu gaan we wild doen. Voorspellingen. Al die roster-changes, al die heisa. Er is zoveel gebeurt in het westen omdat teams met hun hoofd al in mei of juni zitten, als het er écht om gaat draaien. Zoveel mensen zijn op zoek naar die felbegeerde ring. Tel je even mee? A.I. begint de tand des tijds ook wel te voelen. Zijn kansen slinken met de jaren en hij kán zijn carriere niet zonder kampioenschap afsluiten. Ik gun het hem wel en hoop dat hij niet zoals Gary Payton op zijn 84e voor derde viool ergens moet gaan spelen. Go Allen Iverson!

Hetzelfde geldt eigenlijk voor Steve Nash. Steve wil zijn ring, Shaq wil hem die geven en Amare en Boris Diaw lijken me de types die het alleen al doen om het feestje achteraf. De Suns gaan straks de playoffs in met voor het eerste een échte dominante center. Het wordt interessant!

L.A. Lakers hebben Kobe Bryant. Die man is in staat in zijn eentje een kampioenschap te winnen. Probleem is echter dat hij in het Westen zit waar het hem om verschillende redenen niet lukte. Tegenstanders willen dit jaar echt niet tegen L.A. komen te staan. Twee redenen. Pau Gasol is aan het team toegevoegd en Andrew Bynum laat elke avond het niveau zien waar fans al een paar jaar op hoopten. Hij hikte er af en toe tegenaan, liet 'flashes of brilliance' zien en hij is ineens een player geworden.

De Mavericks hebben 11 miljoen opgehoest om Jason Kidd te halen. Een pass-first, never-shoot pointguard met ervaring en de kunde om een team een heel eind te dragen. Ik heb de beste man de laatste dagen wat afgezeken maar hij is een to-be hall of famer die ook dorstig is naar succes. Zou er nu een last van Nowitzki's schouders vallen? Dirk heeft het in het verleden moeilijk gehad de leider te spelen. Ik denk dat Jason Kidd die rol wel van hem over wil nemen, wat Dirk misschien minder gevoelig voor chokende performances maakt.

En daarmee heb ik voor mijn gevoel de kanshebbers besproken. De Spurs worden het niet. Phoenix is vorig jaar toch wel een beetje beroofd van hun serie tegen San Antonio en Tim Duncan en zijn broeders hadden geluk met Cleveland. Ze troffen een Cavs-team zonder ervaring, wat de titel min of meer een garantie maakte.

Houston heeft T-Mac. Die zal een manier vinden om te choken, trust me. New Orleans is denk ik het Caveliers-team van vorig jaar. Enorm goed bij vlagen maar te onervaren om écht ver te geraken.

Rest mij alleen nog dit filmpje te posten omdat ik er echt al twee dagen helemaal krom om lig. Te hilarisch voor woorden, check it out:



En beste lezers, laat eens weten wat jullie denken! Wie overwint het wilde westen? Wat heb ik over het hoofd gezien, wie heb ik teveel credit gegeven? Discussieren is goed en houd de blog levend.

1 opmerking:

Total Package zei

Denk dat de Spurs het nog wel ver gaan schoppen... Ze hebben de ervaring, ze hebben op Thomas na weinig veranderingen ondergaan (en Thomas past uitstekend naast Duncan) en Parker begint nu terug te komen van zijn blessure... Daarnaast speelt Ginobili nu ongelofelijk goed.

Jammer trouwens dat Yao voor de rest van het seizoen is uitgeschakeld, zie je de Rockets op deze manier de playoffs nog halen? Of worden het toch Denver en Golden State of misschien toch Portland?