donderdag 7 februari 2008

Een eerste post

Goede dag allemaal,

welkom op NBA op klompen. Dit is mijn eerste poging een leuke Nederlandstalige blog op te zetten over mijn persoonlijke hobby, de NBA. Ik heb het gevoel dat er voor ons, Nederlandse NBA-fans, niet genoeg aanbod is. Niet op televisie, niet in de geschreven pers. Ga maar na. Welk artikel , in het Nederlands geschreven, heb jij onlangs gelezen waarin de naam van Wade goed geschreven werd? En waarin Dirk of Elson niet verheerlijkt worden? Juist. Dwyane heet geen Dwayne, Dirk is een softe Germaan en Francisco is weliswaar de eerste Nederlandse kampioen in de NBA, hij is bij coach Popovich uit de gratie geraakt, waardoor andere verhalen wel degelijk interessanter zijn. Wat ik wil zeggen: Er moet méér en beter over de NBA geschreven worden.

Iets over mezelf.

Mijn naam is Tiel van den Heuvel. Als 21-jarige student is schrijven niet meer dan een hobby en bijbaantje van me. Na een jaar op de school voor journalistiek ben ik inmiddels drie jaar op de universiteit van Tilburg 'actief'. Mijn plannen voor de toekomst liggen in de journalistiek of als tekstschrijver, dat weet ik nog niet. Ik heb in ieder geval plezier in het schrijven en mijn start is goed. Ik werk namelijk met veel plezier voor een weekblad in de gemeente waar ik woon.

Mijn achtergrond met basketball is misschien ook het vermelden waard. Ik speel het spelletje nu een jaar of dertien op een zeer bescheiden niveau. Rond mijn vijftiende flirtte mijn team met het topniveau, toen we speelden tegen gescoute jongens die vier of vijf keer in de week in de gym te vinden waren. Zo niet wij. Wij hadden twee trainingen en meer interesse in bier en andere 'verboden' zaken. Tegenwoordig speel ik eerste klasse rayon in lokale eerste team. Mijn positie is die van een pure pointguard. Ik kan niet goed schieten waardoor mijn rol echt beperkt is tot dribbelen, passen en verdedigen. En ik heb daar vrede mee.

De NBA volg ik nu een jaar of zes denk ik, en de laatste drie jaar toch wel intensiever. Heb ik favoriete spelers en teams? Jazeker, vandaar ook de noot aan de zijkant van deze site. Ik ben een groot fan van de minder conventionele spelers, ik ga niet voor de makkelijke optie. Juichen voor Chris Paul kan iedereen. Het vereist concentratie en volhardendheid om voor MIJN held Jason Williams door het vuur te gaan. Ik hou van de show, de passjes (pass-first mentaliteit is een vereiste) en ik geef niet zo heel veel om resultaat. Niet sinds Miami in '06 een ring won omdat die finals mijn held dus dat felbegeerde gedrocht bezorgden.

Ik ga 's nachts regelmatig wedstrijden kijken en zal de trends in de league beschrijven. Morgen zal ik bijvoorbeeld dé trade van dit seizoen belichten. Wie is KG? Waar ging Pau Gasol heen? Shaq is verkast naar Phoenix, een move die niemand verwachtte en iedereen versteld deed staan. Een blogger's droom.

Ik eindig met de schreeuw om reacties. De lezers maken een blog, niet de artikelen. Reageer, laat je mening (hoe bizar ook) horen en doe verzoeken. Waar wil je een artikel over? Heb je zelf iets liggen? Laat je horen en laten we allemaal samen van NBA op Klompen een succes maken!

Geen opmerkingen: